Blog

20.06.2023
Blog

Zmiany w Branży Beauty – Zakaz Reklamy Wyrobów Medycznych

Weszły w życie zmiany w prawie dotyczące branży beauty – czy wiesz, co zmieni się dla reklamy branży beauty po wprowadzeniu zakazu reklamy wyrobów medycznych?

Od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono zakaz reklamowania wyrobów medycznych. Mowa o zakazie reklamy wszystkich produktów zakwalifikowanych jako wyroby medyczne.

Czy to oznacza, że reklama zabiegów z wykorzystaniem preparatów typu botox czy kwas hialuronowy jest zakazana?

Tak, ustawa o wyrobach medycznych wprowadziła zakaz reklamy wyrobów medycznych, przepisy zakazujące reklamy weszły w życie 1 stycznia 2023 r. Zakaz reklamy na bardzo duży wpływ na branżę beauty, w szczególności na medycynę estetyczną. Co ciekawe, sam termin „medycyna estetyczna” nie jest w prawie zdefiniowany, ale przyjmuje się na podstawie norm, iż są to niechirurgiczne zabiegi nakierowana na poprawę wyglądu.

Musisz wiedzieć, że wyrobami medycznymi są przykładowo:
• lasery,
• urządzenia z wykorzystaniem ultradźwięków, fal radiowych,
• substancje podawane poprzez iniekcje,
• botox
• kwas hialuronowy i ogólnie wypełniacze,
• produkty do mezoterapii,
• nici,
• pigmenty do makijażu permanentnego,
• niektóre kosmetyki,
• peelingi chemiczne,
• urządzenia wykorzystujące prąd lub fale elektromagnetyczne,
• urządzenia podologiczne i frezarki.

O tym, czy produkt lub urządzenie są wyrobem medycznym, można dowiedzieć się z opisu urządzenia lub informacji załączonej do preparatu.

Co istotne, za reklamę zakazaną uznano tę, która jest skierowana do publicznej wiadomości.

Dlatego reklamy zawierające w treści informację o wyrobach medycznych, które będą umieszczane w Internecie, przykładowo w portalach społecznościowych lub aplikacjach, dla zarejestrowanych i możliwych do rozpoznania użytkowników, będą dopuszczalne. Reklamy w Internecie będą więc dopuszczalne, ale dla określonego kręgu osób, po obowiązkowej rejestracji, zalogowaniu i zaakceptowaniu regulaminu. W innych przypadkach zakazane jest publikowanie w Internecie, przykładowo w mediach społecznościowych reklam wyrobów medycznych lub usług z ich użyciem – mimo tego, że może wydawać się, że użytkownicy są możliwi do zidentyfikowania – przecież dane medium ma wgląd w dane własnych użytkowników – jednak nie czyni to użytkowników możliwymi do zidentyfikowania przez pozostałych użytkowników danego medium.

Może jeszcze nie zmiana prawa nie jest odczuwalna, ponieważ faktycznie do 30 czerwca 2023 r. można reklamować wyroby medyczne lub zabiegi z ich użyciem, ale tylko te, które już reklamowano przed 1 stycznia 2023 r. Czyli jeśli reklama była uprzednio, do 1 stycznia 2023 r., rozpowszechniana, to maksymalnie do 30 czerwca 2023 r. można ją będzie dalej rozpowszechniać. Zakaz reklamy obejmuje media, w tym społecznościowe. Dlatego jeśli reklama po 30 czerwca 2023 r. nie będzie zgodna z nowym prawem, a więc będzie zawierała w swej treści reklamę wyrobów medycznych – będzie musiała zostać usunięta. Chyba że reklamę będzie można dostosować do nowych przepisów, czyli usunąć z niej wszystkie wzmianki o wyrobach medycznych.

Jedynie reklama wyrobów medycznych przeznaczonych dla laików – czyli osób bez wykształcenia specjalistycznego jest dozwolona. Co ciekawe, zawody inne niż medycy będą uznawane za laików. Zatem zawód kosmetyczki, kosmetologa czy podologa to laicy w rozumieniu ustawy. Dzieje się tak dlatego, iż dla ustawodawcy kryterium nie stanowi doświadczenie, lecz formalne wykształcenie danej profesji.

Wiemy już, że reklama np. balsamu do ciała lub kremu, delikatniejszych kosmetyków, nawet jeśli zostały zarejestrowane jako wyroby medyczne – jest dozwolona. To dlatego, iż używać ich może każda osoba, tak zwany „laik”.

Dochodzi wiec do pewnego paradoksu – osoby prowadzące gabinety medyczyny estetycznej lub inne z branży beauty mogą reklamować miejsce jako gabinet, mogą też reklamować zabiegi bez wykorzystania wyrobów medycznych, ale już z ich użyciem – niestety nie. Dlatego możesz zareklamować gabinet, przedstawić cennik usług, ale nie możesz w reklamie użyć określenia, iż wykonujesz zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego czy botoxu.

Co ważne katalogi, cenniki, informacje na opakowaniach produktów, opisujące techniczne aspekty produktu lub danej usługi reklamą nie są. Dlatego alternatywą może okazać się opublikowanie cennika z nazwą zabiegu lub opisu produktu, jaki znajduje się na jego opakowaniu. Jest to spore ograniczenie, jednak wynika wprost z ustawy.

Natomiast zastanowić się należy nad reklamą, która skierowana jest do ograniczonego kręgu osób. Tutaj prawo daje więcej możliwości. Co ważne, możliwe jest też reklamowanie gabinetów medycyny estetycznej, natomiast ograniczenia dotyczą publikowania reklam z użyciem wyrobów medycznych, choć dopuszczalna jest informacja (nie reklama!) o wyrobach medycznych, nawet tych profesjonalnych, nieprzeznaczonych dla laików.

Jeśli chcesz dowiedzieć się:
• jak rozumieć to pojęcie „reklamy skierowanej do ograniczonej ilości osób” lub
• chcesz wiedzieć, jaka umieszczona w Internecie informacja o wyrobach medycznych będzie zgodna z prawem, ewentualnie jeśli
• interesuje Cię dopuszczalna prawnie możliwość nawiązania odpłatnej współpracy z influencerem, bo i ten obszar marketingu uległ zmianie,
zadzwoń i umów się z nami na konsultację: +48 883 937 942

Kontakt

Potrzebujesz doradztwa

lub stałego wsparcia

prawnego?

Umów się na konsultacje +48 883 937 942